Mini Laboratorium Teatralne dla dzieci

Program skierowany do uczniów młodszych klas szkoły podstawowej, który nawiązywał tematyką do przedstawicieli zawodów współpracujących przy tworzeniu spektaklu teatralnego. Uczestnicy zajęć w szkołach podstawowych nr 19, 31 i 151 w Krakowie mogli spróbować swoich sił w aktorstwie, zbudować kukiełki bohaterów spektaklu, zaprojektować kostiumy teatralne, uszyć rekwizyty, zrobić instrumenty muzyczne i na nich zagrać, stworzyć tło do przedstawienia i wykonać dekoracje teatralne. A ponieważ projekt nazywa się laboratorium, więc nie obyło się bez eksperymentów, zarówno plastycznych, jak i językowych czy literackich. Celem warsztatów było uświadomienie dzieciom, jak wiele umiejętności potrzebnych jest do stworzenia przedstawienia w teatrze i zaproponowanie im zajęć, podczas których mogły poczuć się jak aktorzy, scenografowie, muzycy, krawcy, projektanci czy konstruktorzy.

W ramach warsztatów dla dzieci odbyły się następujące zajęcia:

Warsztaty literackie z elementami improwizacji – w ramach materiałów do zajęć został przygotowany zestaw artefaktów (mapa, lupa, zapałki sztormowe, karabińczyk, zdjęcie, odznaka żołnierska, stary zegarek, klisze fotograficzne, święty obrazek), na podstawie których uczestnicy warsztatów mieli stworzyć historię w taki sposób, aby połączyć wszystkie przedmioty w jedną, spójną narrację. Podczas warsztatów odbyły się również ćwiczenia aktorskie, wy korzystujące elementy improwizacji.

Warsztaty scenograficzne – uczestnicy warsztatów przygotowali scenografię do wybranej tematyki. Oba warsztaty miały miejsce w okresie świątecznym, dlatego dzieci konstruowały choinki z materiałów papierniczych i pasmanteryjnych oraz ekologiczne szopki z materiałów pochodzenia naturalnego (papier, karton, drewniane szpatułki, siano, szyszki, itp.). Szopki mogły być wykonane w wersji z postaciami lub bez w zależności od indywidualnej decyzji uczestnika.

Warsztaty kostiumograficzne – projekt stroju lub jego części do przedstawienia dla osób słabowidzących. Ze względu na specyfikę tematu zajęć, materiały do warsztatów zostały przygotowane w taki sposób, aby zmniejszyć liczbę barw, ale zwiększyć ilość faktur użytych w pracy. Dlatego podczas warsztatów ograniczyliśmy ilość kolorów do trzech najbardziej kontrastowych (czarny, biały, czerwony), za to w tych właśnie kolorach zostały dobrane materiały o zróżnicowanych fakturach (karton, filc, wstążki, pióra, cekiny, wata, koraliki, itp.). Efektem pracy był nowy strój dla Świętego Mikołaja, nawiązujący kolorystyką do tradycyjnego ubioru, ale wprowadzający modyfikacje w postaci odwrócenia kolorów, dodania ozdób czy zmiany kształtu części stroju.

Drugie warsztaty z tej tematyki polegały na zaprojektowaniu i wykonaniu aplikacji na bawełnianą czapkę. W tym przypadku uczestnicy warsztatów posługiwali się trójwymiarowym modelem czapki, na który nanosili projekt ołówkiem, a potem wykończyli go farbami do tkanin. Niewielki rozmiar obiektu oraz konieczność posługiwania się pędzlami o małej średnicy skutkowały dużą precyzją, szczegółowością i kontrastowością wykonanej pracy, co jest istotne w przypadku projektów dla osób słabowidzących.

Warsztaty konstrukcyjne – tworzenie trójwymiarowych kukiełek do przedstawienia. Podczas warsztatów powstały figurki stworzone na bazie trójwymiarowego modelu (tułów z głową). Dzieci dokańczały postać w dowolny sposób, dokładając jej wybrane części ciała (ręce, nogi, skrzydła, ogon, rogi, macki) oraz elementy ubioru, a także nadawały im imiona i cechy charakteru albo przypisywały moce. Użyte materiały: karton, filc, plastelina, wykałaczki, drewniane szpatułki, sznurek, włóczka, folia bąbelkowa, filc, markery, klej)

W grupie młodszej uczestnicy wykonali postaci do przedstawienia o zwierzętach (nietoperze), posługując się różnorodnymi materiałami (karton, filc, papier, sznurek, flamastry, zszywki, klej)

Warsztaty krawieckie – projektowanie i szycie rekwizytów teatralnych do przedstawienia o zwierzętach. Ze względu na to, że w tym roku pracowaliśmy z grupami najmłodszymi, konieczne było wybranie prostych wzorów na warsztaty krawieckie, żeby dzieci były w stanie poradzić sobie podczas zajęć, zwłaszcza, że niektóre miały do czynienia z szyciem po raz pierwszy. Dlatego zamiast tematyki zwierzęcej postanowiliśmy wprowadzić tematykę okolicznościową. Tematem pierwszych warsztatów były Walentynki, a dzieci uszyły kolorowe, filcowe serduszka, drugie warsztaty zaś miały miejsce w okresie świątecznym, a ich uczestnicy uszyli ozdoby choinkowe – filcowe gwiazdki z zawieszkami.

Warsztaty muzyczne – podczas zajęć dzieci konstruowały proste instrumenty perkusyjne, grzechotki, z kartonowych rurek. Jako wypełnienie zostały użyte różne rośliny strączkowe o zróżnicowanej kolorystyce: biała fasolka, żółty groch, czerwona i brązowa soczewica, zielona fasolka mung. Instrumenty zostały zrobione w taki sposób, żeby zawartość była widoczna (funkcja edukacyjna). Powstałe grzechotki wykorzystaliśmy do stworzenia miniorkiestry, a w trakcie próby utrwalaliśmy określenia muzyczne piano, forte, crescendo, diminuendo. Na zakończenie zajęć zaproponowaliśmy dzieciom odgadywanie zagadek muzycznych.

Warsztaty malarskie – przygotowanie dekoracji do przedstawienia o przyrodzie przy użyciu przyrządów innych niż pędzle. Uczestnicy warsztatów wykonali plansze malarskie na wybrany temat przy użyciu różnych przedmiotów codziennego użytku takich jak: rolki kartonowe różnej wielkości, szczotki do zębów, szpatułki kuchenne, patyczki higieniczne, wykałaczki, foremki do ciastek, zakrętki, folia bąbelkowa, sznurek, gąbeczki, łyżki i widelce, a nawet własne ręce. Zajęcia miały stymulować ekspresję twórczą i kreatywność uczestników, a także uświadomić dzieciom, że ciekawy efekt malarski może powstać z użycia zupełnie niemalarskich przedmiotów.

Warsztaty lingwistyczne – wymyślanie nowego języka do przedstawienia o pozaziemskich cywilizacjach. W ramach zabaw językowych tworzyliśmy z dziećmi nowe słowa poprzez dekonstrukcję starych. Dowolne słowo o minimum 3 sylabach należało podzielić na sylaby i powstałe części ułożyć w inny sposób. Po wypróbowaniu kilku wersji, tę ostateczną trzeba było nakleić na kartkę, a powstałemu słowu nadać znaczenie i zilustrować.

Warsztaty rękodzielnicze – przygotowanie z włóczki rekwizytów do przedstawienia. Podczas zajęć dzieci przygotowały swoje emocjonalne portrety w formie plecionek z kolorowej przędzy. Każdy uczestnik otrzymał ramkę z tektury, w której zostały wykonane dziurki. Jego zadaniem było dobranie odpowiednich barw do różnych uczuć i przewleczenie włóczek przez otworki. Powstała plecionka miała obrazować skomplikowany świat uczuć, w którym pozytywne emocje przeplątają się z tymi mniej przyjemnymi, tworząc kompleksowy obraz. Celem warsztatów było uświadomienie dzieciom, ze świat uczuć jest wielowymiarowy, a wszystkie emocje, nawet te nie do końca przyjemne, są nam potrzebne i nie można ich usunąć, tak jak nie można wyjąć jednej z włóczek z ramki, bo zostanie po niej puste miejsce.

Warsztaty eksperymentalne – przygotowanie tła do wybranego przedstawienia w wyniku spontanicznych rysunków lewą ręką. Uczestnicy warsztatów tworzyli pejzaże używając do rysowania czarnego flamastra i lewej ręki (leworęczni rysowali prawą), zaś do pokolorowania rysunku można było użyć ręki dominującej i wszystkich pozostałych kolorów. Celem warsztatów było pokazanie dzieciom, że warto odważyć się na wyjście ze strefy komfortu, bo dzięki temu można uświadomić sobie, że mamy większe możliwości niż przypuszczaliśmy (wiele dzieci podchodziło do warsztatów z niepewnością, twierdząc, że one nie chcą tak rysować, bo nie umieją), a także, że pewna niewygoda przy tworzeniu może skutkować pozytywnymi efektami i że warto próbować. Dodatkowo rysowanie drugą ręką stymuluje drugą półkulę mózgową i wzmacnia małą motorykę.

Koncepcja i realizacja: Anna Kwiatkowska

 

Tytuł warsztatów

Data / Miejsce / Ilość uczestników

Data / Miejsce / Ilość uczestników

Warsztaty eksperymentalne

21.03.2022 / SP31 / 21 dzieci

29.11.2022 / SP19 / 13

Warsztaty rękodzielnicze

23.05.2022 / SP31 / 20 dzieci

20.10.2022 / SP19 / 9

Warsztaty malarskie

20.06.2022 /SP31 / 21 dzieci

15.11.2022 / SP19 / 10

Warsztaty kostiumograficzne

27-28.06.2022/SP151/70 dzieci

13.12.2022 / SP19 / 12

Warsztaty konstrukcyjne

26.09.2022 / SP31 / 19 dzieci

27.10.2022 / SP19 / 11

Warsztaty muzyczne

24.10.2022 / SP31 / 21 dzieci

13.10.2022 / SP19 / 9

Warsztaty lingwistyczne

14.11.2022 / SP31 / 18 dzieci

06.10.2022 / SP19 / 10

Warsztaty scenograficzne 

15.12.2022 / SP31 / 20 dzieci

20.12.2022 / SP19 / 8

Warsztaty literackie

16.12.2022 / SP31 / 19 dzieci

22.11.2022 / SP19 / 11

Warsztaty krawieckie

21.12.2022 / SP31 / 20 dzieci

14.02.2022 / SP19 / 14

Razem 249 dzieci

Razem 107 dzieci

***

Projekt dofinansowany ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury.

Dofinansowanie

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z
Funduszu Promocji Kultury – państwowego funduszu celowego

Partnerzy